Tutaj powinien być opis

Matematyka w terenie

Kolejne zmagania matematyczne za nami. W środę uczniowie klasy 5 wyruszyli w teren, aby dokonać pomiarów różnych obiektów z wykorzystaniem proporcji. Co prawda jest to zagadnienie jeszcze dla nas niezbyt zrozumiałe, ale daliśmy radę. Pokonaliśmy Talesa mimo, że słońce nam się schowało.

Zaczęliśmy od pomiaru okazałej sosny „Duszki”, pomnika przyrody znajdującego się w sąsiedztwie naszej szkoły. Okazało się, że teren wokół drzewa, był wymagający i nieprzyjazny pomiarom. Górki, pagórki, ogólnie krzywizny, ale pliszczyńska młodzież nie odpuszcza, po wielu trudach  i naukowych sporach ustalono, że drzewo ma około 20 m wysokości. Wyglądało to mniej więcej tak, jeden z uczniów położył się w pewnej odległości od drzewa, a drugi naprowadzany przez niego ustawił się tak, aby z punktu widzenia leżącej osoby, czubek głowy i czubek drzewa pokryły się ze sobą. Zmierzyliśmy odległości od drzewa do osoby stojącej, następnie od osoby stojącej do stóp osoby leżącej. Były nam również potrzebne wzrosty uczestników. W ten sposób za pomocą twierdzenia Talesa mogliśmy obliczyć wysokość interesującego nas drzewa.

Byliśmy także ciekawi, ile lat ma nasza sosna. W tym celu taśmą krawiecką zmierzyliśmy obwód drzewa na wysokości około 1 metra. Pomiar podzieliliśmy przez 5, a wynik wymnożyliśmy przez 2. Ostatecznie fachowcy z klasy piątej oznajmili, że drzewo ma ponad wiek, a dokładnie 126 lat. 

A jesteście ciekawi jak wysoka jest nasza szkoła, albo kościół w Pliszczynie?  My też, dlatego ustalimy to niebawem.

Do zajęć niezwykle  przydatne okazały się pomoce zakupione w ramach programu mPotęga, dalmierz laserowy, kalkulatory, taśmy miernicze i krawieckie. Zapewne wykorzystamy je jeszcze nie jeden raz.