
"Bo my Pliszczyniacy to jedna rodzina..."
Lekcja integracji.
Czy uczniowie klasy VI mogą się czegoś nauczyć na lekcji wychowania fizycznego od uczniów klasy I? Bo, że "pierwszaki" na pewno czegoś się nauczą od "szóstaków" to pewniak. Odpowiadając na to pytanie, okazało się, że jest to możliwe.
Maluchy zaufały swoim starszym kolegom i z lekkim zakłopotaniem ale i zaciekawieniem oddały się w ich ręce i ...... nogi:), ponieważ wspólna lekcja to: "Doskonalenie prowadzenia piłki nogą prawą i lewą po prostej".
Celem takiej nietypowej lekcji było wykorzystanie nabytych umiejętności piłkarskich (na zajęciach dodatkowych) we wspólnych ćwiczeniach i małych grach. Poza tym
- integracja uczniów jednej szkoły
- odpowiedzialność za młodszych uczniów
- pomoc w trudnych sytuacjach i ćwiczeniach
- doskonalenie prowadzenia piłki prawą i lewą noga po prostej
- umiejętność współdziałania ucznia młodszego ze starszym
- kształtowanie szybkości i koordynacji wzrokowo - ruchowej poprzez ćwiczenia z piłką
Po wspólnej zbiórce, starsi uczniowie dobrali się w pary z młodszymi. Poznali się, podając sobie swoje imiona i śmiało ruszyli na szkolne boisko.
Pierwsze zadanie przed jakim stanęli to wspólna rozgrzewka. Uczniowie zostali podzieleni na grupy, w których znajdowało się po trzech zawodników z klasy I i trzech z klasy VI. Ustawili się na przemian w rzędach i wykonywali ćwiczenia, rozgrzewające poszczególne partie mięśniowe - ramiona, tułów, nogi , mięśnie brzucha.
Po wspólnym rozruchu i przygotowaniu organizmu do wysiłku, przystąpiliśmy do ćwiczeń specjalistycznych z piłki nożnej. Ustawienie w parach na przeciwko siebie - "szóstaki" demonstrują ćwiczenia a "pierwszaki" naśladują ruch, ułożenie stopy przy piłce i kierunek podania i prowadzenia piłki:
- prowadzenie piłki noga prawą w jedna stronę a lewą w drugą w marszu
- jak wyżej tylko w lekkim biegu
- prowadzenie piłki nogą prawą przepuszczenie pod nogami współćwiczącego, przejęcie piłki i powrót w druga stronę ze zmianą nogi
- prowadzenie i podania piłki w parze w lekkim biegu
- podania piłki wewnętrzną częścią stopy do współćwiczącego
- prowadzenie piłki z omijaniem pachołka
Wszystkie ćwiczenia były wykonywane prawidłowo i rzetelnie przez wszystkich uczestników zajęć, a zadania okazały się mało skomplikowane i łatwe do wykonania. Uczniowie klasy I wykazali się dobrą techniką i umiejętnościami, gdyż doskonalą je pod okiem swojej pani wychowawczyni p. Beaty Smolak na cotygodniowych zajęciach dodatkowych z piłki nożnej.
Każdy trening piłkarski powinien zakończyć się grą, w której uczniowie wykorzystają nabyte, w czasie lekcji, umiejętności. I tak rozegraliśmy małe mecze 4x4 na małe bramki. Zasady były proste: do bramki mogą strzelać tylko uczniowie klasy I a "szóstaki" tylko rozgrywają i podają piłkę. Gra toczy się bez bramkarzy. Było naprawdę dużo bardzo dobrej zabawy i radości po zdobytym golu:).
Po zakończeniu wszystkich rozgrywek, na wspólnej zbiórce uczniowie klasy I odpowiadali na pytanie " Czego nauczyłem się od uczniów VI klasy?" a szóstoklasiści "Czego nauczyli się od uczniów klasy I?" Po ciekawych wypowiedziach wszyscy podziękowali sobie za wspólną lekcję gromkimi brawami i uściskiem dłoni i z uśmiechem zakończyliśmy tę niecodzienna lekcję wychowania fizycznego.
Moim zdaniem, takie integracyjne lekcje można śmiało wprowadzić w swój plan zajęć, ponieważ dają one mnóstwo satysfakcji starszym uczniom - mogą się podzielić swoimi umiejętnościami, pomóc młodszym w opanowaniu trudniejszych ćwiczeń, są dobrym wzorem do naśladowania a jednocześnie nauczyć odpowiedzialności za drugiego człowieka a uczniom młodszym - dumę, że mogą ćwiczyć ze starszymi, uczą się od nich nowych, ciekawych zadań ruchowych i nabierają pewności siebie. Dla nauczycieli natomiast jest to nowe doświadczenie w swojej pracy.
Inf.: J. Reszko